mandag 5. september 2011

Planlegging

Blås i det med å vaske klær hver dag og sånn. Hvem gjør vel ikke det? Jeg tenker på planlegging av hverdagen - hvor mye er normalt? Er det bare jeg som glemmer å bruke hjernen til andre ting?

For eksempel, hva med den alenetida man får når babyen sover, hva gjør man da? Setter seg ned og strikker, syr, lærer seg et nytt fotoredigeringsproram, gjør morsomme oppussingsprosjekter, lærer seg et nytt språk, leser seg opp på historie? Tja, jeg gjør ikke så mye av dette. Jeg forter meg nemlig å gjøre de husmortingene som er litt plundrete å få gjort med en baby på armen (eller puppen). Jeg klarer for eksempel ikke å knekke egg med én hand. Skjære brød. Skjære ost. Bære balja med den reine vasken. Det trengs to hender, altså. Disse tingene gjør jeg, og jeg gjør det kun for at ettermiddagene skal gå nokså smooth. Det handler om planlegging, og jeg er i ferd med å bli bedre på det enn jeg liker selv. 

Er det flere enn meg som bruker mye tid når babyen sover til å forberede middagen? Eller kveldens utfordringer (som jo finnes med to små barn)? Er det flere enn meg som lever opp til navnet mitt?
Rannveig: det sterke hus, husmor. Jepp, der har du meg!

For ikke å snakke om hvordan man handler mat. Altså, at man handler én gang i uka er jo klart. Ukesplan for middagene henger jo tross alt klar på kjøleskapet! Men når man gjør denne handlinga alene med tidligere nevnte baby på slep, står man i fare for å måtte sette seg ned med en gang man kommer innafor døra hjemme. Når en baby vil ha mat, vil den ha det med en gang! Men hva med melka? Eller den frosne fisken og leverposteien? Kan ikke ligge i bilen og vente lenge, akkurat. Ikke noe problem. Jeg pakker da alt som må være kaldt i en eller to poser så jeg får det med meg opp fra bilen i første runde! Melet får heller vente en stund. Veldig smart, selvfølgelig, men normalt?


Jeg trenger noe annet å bruke hjernen til...
Forslag til kjekke prosjekter mottas med takk! 

2 kommentarer:

  1. Ja, husmor is the new black har jeg fått med meg. Og vi bloggere må nok ta på oss litt av skylden for det! Vi begynner å blogge når vi er i permisjon, vi "glorifiserer" hjemmelivet (med flotte bloggbare bilder), og fryder oss over at vi plutselig lager all middag fra bunnen av og henger klær til tørk på snora ute. Snodige greier. Det verste er at jeg trives ganske godt med det også! Men - only for so long - nå har jeg vært i permisjon/gravid/småbarnsmor i tre år snart! Nå skal det bli godt å gjøre noe for MEG snart, og det må jo tross alt være noe mer en husholdning inne i meg??

    Uansett, når ungene sover er det SIESTA!!! Jeg planlegger denne tiden på dagen helt fra morgenen (noen ganger fra forrige hvil dagen før...). Det aller første på lista er KAFFI - helt i fred og ro. Jeg gjør et poeng av å vente med oppvaskmaskin, middagslaging osv til de er våkne igjen!

    Meeeen, nå har nå jeg gjort det litt vanskelig for meg selv, for jeg har begynt å studere til interiørkonsulent (sånn på nettet), og da blir det rett i jobbinga i sovetiden. Men kjekt er det jo!

    Sorry for alt for lang kommentar! Og ønsker deg kaffipause i neste sovepause:)

    SvarSlett
  2. Så flink du er, Maren! Både til kaffepauser og studier. Jeg følger ditt eksempel nå og tar kaffepause. Mens jeg ser på klesvasken som henger og venter på å brettes. Herlig!

    SvarSlett